lördag 3 oktober 2009

Ellis Island

Idag har jag och Rikard varit på Ellis Island som är en liten ö precis utanför Manhattan. Dit kom alla immigranter under sekelskiftet. Rikard testade att söka på sitt efternamn i deras databas över alla registrerade immigranter och det dök upp ett foto på en familj. De hade kommit till USA 1907 från Sverige och den ena sonen var sjukt likt Rikard! Kanske släkt, vem vet? Jag ville också hitta någon som kunde vara min släkting men hade inga uppgifter om någon som utvandrat till USA. När vi satte oss på färjan tillbaka till Manhattan hade jag fått ett sms från mamma med namnen på hennes farmor och farfar som emigrerat till USA. Helst ville jag hoppa av färjan och simma iland igen, hade ju kunnat få fram massa spännande saker om dem.

Vi har också ätit på Tom´s Restaurant som är med i Tv-serien Seinfeld. På kvällen åkte vi upp till 5th ave. och köpte present till Travis. Alldeles för få dagar kvar av den här resan för att hinna med allt vi vill göra.

Inga kommentarer: