måndag 11 februari 2008

Läs, om ni vill =)

För er som har missat det så går jag alltså Skrivarskolan på Ölands folkhögskola. Tänkte skriva ner några av de "dikter" som har blivit till de senaste dagarna.
Läs och tyck gärna till!



Majas Värld

Hon ser hans vita tänder genom fönstret,
där uppe, på andra våningen
Hon vet att han ler för någon annan,
inte för henne
Det var länge sedan, allt var som det skulle
Hon kommer nästan inte ihåg om det någonsin varit det
Och det knyter sig i magen på henne
Hon vill inte kliva upp
Där under har hon en egen värld
Hon kallar den "Majas värld",
fast hon inte ens heter Maja
Det är skönt, tycker hon
att hon kan vara vem hon vill,
därunder
Men på riktigt finns han inte där,
igen
Han kommer tillbaka, det vet hon
Men hans ögon är mer skrynkliga för varje gång
Hennes ögon har också blivit skrynkliga
Han märker det inte
Och hon målar ännu en ledsen gubbe i spegelimman


-------------------------------------------------


Handen som smekte bort hennes hud
skalade av hennes yttersta lager,
utan att ta emot det som sipprade ut
Med handskar på händerna, maskerade ögon
Som på andra sidan väggen
utan att släppa taget
om repet
som drar det hårdaste
för att i nästa stund släppa tillbaka

Det blir skavsår i hennes hjärna
droppar av blod samlas i ögonvrån
Marken är täckt av hudrester
Ingen kommer för att torka upp
Ingen kikar ens genom nyckelhålet


--------------------------------------------


Du ser inte mig
fast jag sitter mittemot
Fast jag alltid sitter här
ser du förbi mig
över mig
under mig, rakt igenom mig

Du ser inte, att jag ser dig
rakt på dig
rakt igenom dig

Jag får aldrig veta vad du tänker. Vad du känner
Hur ska jag då veta vad som är sant?

Och jag skriker åt dig
drar i dina armar
slår på dina kinder
För att du ska se mig,
titta på mig!
Jag sitter ju här
precis mittemot

Inga kommentarer: